Hotel Hell - läsvärt inlägg!

Publicerad 26.05.2015 kl. 16:25
Med Hotel Hell syftar jag inte på det där TV-programmet med Gordon Ramsay, utan rubriken beskriver ganska långt min upplevelse på hotellet jag bodde på under min Turkiet-resa.

Texten är lång, men värd att läsas.
Nu är det en dryg månad sedan vi kom hem från Alanya. Ni som följt min blogg har säkert läst att jag blev utsatt för ett sexualbrott under resan. Klicka här för att läsa mitt tidigare inlägg om händelsen. Sedan vi kom hem har Fredrik och jag försökt ordna upp saker och ting med bl.a. resebyrån, men inte kommit någon vart alls eftersom ingen svarar på någonting.

Jag gav dem alltså en chans att reda upp det här innan jag nu bestämde mig för att ta det steget längre. En månad hörs som en rimlig tid att ordna upp sådant tycker jag, men eftersom ingen på varken resebyrån eller hotellet verkar bry sig om sina kunder så gör jag nu det sista jag kan göra, och det är att gå ut med namnet på hotellet. Jag gör det i hopp om att varna andra unga flickor.

Vi bodde på det trestjärniga all inclsuive hotellet Otel Boulevard som ligger längs Alanyas huvudgata. Vi hade läst en hel del recensioner om hotellet innan, och de som bott där förut hade i sina recensioner väldigt olika åsikter. Hotellet såg fint ut på bilderna och vi bestämde oss för att själva skapa oss en uppfattning om det.

Väl framme verkade det helt okej. Det var inte riktigt lika fint som på bilderna, men det brukar det ju sällan vara. De första nätterna på hotellet var också okej och servicen var någorlunda, även om de flesta i personalen pratade rätt dålig engelska. Sedan hände det där hemska.

Det var på hotellets spa. Jag hade varit där på hamam och var nöjd med behandlingen. Jag hade också varit där på en massage och massören, som var en man, masserade ordentligt och rörde inga privata delar av kroppen. Eftersom jag var nöjd med spa-behandlingarna hittills och det var skönt med massage bokade jag in ett par gånger till. Det jag bokade var "back massage with hot stones", eftersom mina axlar var spända. Vi fick ett kort där det klart och tydligt stod att det var 45 min. ryggmassage med heta stenar. Vi betalade i förväg för att slippa ha pengar med oss i baddräkterna varje gång. Fredrik var med på alla behandlingar och låg bredvid mig alla gånger.

Det var under den där massagen med heta stenar som allt det där vidriga började. Mannen som masserat mig förra gången var en ganska ung fysioterapeut. Huruvuda det är sant eller ej kan jag inte göra men han verkade professionell. Den här gången med heta stenar var det en annan man. Jag har svårt att uppskatta hans ålder, men jag gissar på någonting just under fyrtio. Han började med att massera mina fötter, och eftersom jag är så kittlig var det inte direkt avslappnande. Jag trodde ju att om det var ryggmassage var det endast ryggen det handlade om, men tänkte att han kanske masserar lite över hela kroppen och sedan lägger mera tid på ryggen och axlarna. Där trodde jag minsann helt fel.

Utan att jag visste ordet av var hans håriga, äckliga hand inuti mitt underliv. En het sten var innanför bikinin och det gjorde jätteont. Jag försökte vända mig för att kliva av massagebordet och springa iväg, men jag kunde inte göra någonting. Han klämde ner mitt huvud så jag inte skulle se någonting. Jag vågade inte ropa på hjälp. Kroppen låste sig och jag kunde inte göra någonting. Till slut kom en kvinna in i rummet och behandlingen var över. Jag var så skakis efter händelsen att jag inte förmådde mig säga någonting på spat just då. Jag bara grät medan jag sprang till hotellrummet.

Efteråt kom jag på en massa saker jag hade kunnat göra i den där sitatuationen. Jag hade fast kunnat kasta de där stenarna på honom i självförsvar eller vad som helst för att slippa loss. Men kroppen låste sig sagt och jag förmådde mig inte göra någonting. Det hjälper inte att vara eftersmart.

När jag lugnat mig lite berättade jag hela händelseförloppet för Fretu och han blev flyförbannad. Vi gick tillsammans tillbaka till spat och förklarade situationen för kvinnan där, men hon kunde så lite engelska att hon inte förstod. Senare pratade Fredrik med den kvinnliga spa-ägaren. Han pratade också med någon annan ur personalen och senare även med hotellchefen, som råkade vara en man. Vi pratade även flera gånger med Aurinkomatkat som vi reste via och någon av deras arbetare skulle personligen komma till vårt hotellrum för att prata med oss och reda upp saken.

Den där vidriga massage-mannen fick sparken så fort det kom fram vad han gjort. Det visade sig också att han var ny på jobbet och att detta var hans fjärde dag där. Jag antar därför att jag var den första som råkade ut för det där. Aurinkomatkat polisanmälde honom. All personal på hotellet ville att vi skulle hålla tyst om saken, inte berätta om händelsen för någon eftersom hotellet skulle få dåligt rykte. De lovade oss också flera gratis saker så som gratis spa-behandlingar och gratis aktiviteter.

Personen från Aurinkomatkat som skulle besöka oss på hotellrummet kom aldrig. Istället ringde de bara och sa att massage-mannan hade fått sparken, vilket jag redan visste. Vi kände oss inte trygga på hotellet, så vi frågade om det fanns någon möjlighet att byta till ett annat hotell. Det fanns inga fler hotell i samma kedja och det enda resebyrån kunde erbjuda oss istället var ett tvåstjärnigt hostell vi skulle vara tvugna att betala för. Det fanns inga lediga platser på något plan, så att flyga hem tidigare gick inte heller. Vi ville ju inte byta till ett sämre hotell och dessutom betala extra för det, så vi bet ihop och bodde på det där jävla Otel Boulevard resten av resan.

Efter händelsen fick vi sämre service på hotellet än innan, och personalen påminde oss hela tiden om att "don't tell anyone, we give you free parasailing", så vi tänkte att det var väl okej då. Det gick ett par dagar och vi tänkte boka in den där gratis ansiktsbehandlinget på spat som vi blivit lovade. Då var den plötsligt inte gratis mera, utan det handlade istället om "special price for you". Jag vägrade betala en enda lira till för någonting på det där spat och jag fick alltså inte den där ansiktsbehandlingen. Då förstod jag att vi blivit lurade. Rejält.

Vi tog upp saken med hotellchefen en kväll som han råkade vara på plats. Han hade tidigare verkat trevlig och förstående, men nu var han som en helt annan människa. "Maybe you wanted a love massage?" kläckte han ur sig. VAD FAN!? Det är inte okej, inte någonstans! Jag hade bevis på kortet där det stod ryggmassage och att vi betalat för det. Om de verkligen har någonting som kallas kärleksmassage i sitt spa och massören får tafsa hur som helst på kvinnorna hörs det nog riktigt olagligt. Han skrek att han inte kunde göra någonting, att han inte brydde sig och att vi inte fick förstöra hotellets rykte. Jag fick inte ens prata klart, utan han avbröt mig och sa "good night". Jag skrek efter honom att det råkar finnas både en polis och en journalist i min bekantskapskrets, så att jag kan göra en riktigt stor grej av det när jag kommer hem, men han viftade bara bort det och gick iväg. Jag kände mig så lurad.

Vi fick alltså ingen av de där gratis sakerna de lovat oss. Fredrik började sprida vidare händelsen bland de andra gästerna på hotellet. Någon av dem avbokade sina behandlingar, andra jagade iväg de där spa-människorna så fort de kom i närheten och försökte sälja någonting. Det var det enda vi kunde göra då eftersom ingen i hotellpersonalen eller på resebyrån tog oss på allvar.

När vi kom hem reklamerade vi, men Aurinkomatkat svarade inte ens. Jag fick höra av en bekant som tidigare rest via samma resebyrå och reklamerat efteråt att de inte brydde sig om att svara då heller, så Aurinkomatkat verkar inte bry sig så där väldigt mycket om sina kunder. Jag har rest via Aurinkomatkat tidigare, och då har allt gått bra, men efter den här gången vill jag nog inte resa via dem flera gånger.

Massage-mannen då? Ja, han blev ju polisanmäld och fick ett krux i sitt brottsregister, men det är det enda. Jag hade ju hoppats han skulle få ett större straff han skulle lida av, men han går fortfarande lös och kan göra vad som helst till någon annan ung kvinna. Det är det som jag är upprörd över, men jag kan inte göra något mer åt saken även om jag vill.

Eftersom vi inte har fått några svar alls från resebyrån har vi inte heller fått några pengar tillbaka. Även om vi skulle få en del av pengarna tillbaka skulle det inte få mig att glömma den här händelsen, men det skulle åtminstone vara en vänlig gest från Aurinkomatkas sida. Jag kan tänka mig att de vill ha nöjda kunder. Nu är jag allt annat än nöjd med dem.

Förutom allt det här fungerade inte nätet på hotellet fastän det skulle ingå wifi i priset, stranden var nära men ganska smutsig och solstolarna endera sönder eller ofräscha, flugor flög omkring och satte sig på buffématen, maten var tråkig och de flesta rätter var samma sak varje dag, elen räckte inte till så emellanåt fungerade inte heller luftkonditioneringen, toaletten luktade unken kloak, personalen pratade dålig engelska, det fanns inte ett enda rökfritt område på hela hotellet, väggarna i rummet var gula av tobak, sängen obekväm och städerskorna stal saker om man inte låst in dem. Men de är alla mindre saker. Min poäng är alltså att INTE bo på Otel Boulevard om ni reser till Alanya!

Man tänker så ofta att sådant här kan hända andra, men inte mig, jag kan försvara mig själv. Jag vill påpeka att det kan hända vem som helst, var som helst! I en otäck situation kan man låsa sig, precis som jag gjorde. Inte bara utomlands, det kan lika väl hända hemma i Finland, men då är det lättare att få den hjälp man behöver. Att ha med polisen att göra utomlands är krångligt, speciellt om man känner att de inte tar en på allvar. Be om en kvinnlig massör om du är en kvinna, en manlig om du är en man - det har du rätt att göra. Om något känns det minsta lilla otäckt så be dem sluta, förrän det går längre. Var rädda om er själva och era nära och kära utomlands!
Det enda jag kan göra just nu är att publicera den här texten i hopp om att varna åtminstone en liten del. Jag kommer även att skriva på olika resesidor, för jag tycker inte en sådan här sak är någonting att sopa under mattan. Ni som läst hela inlägget får gärna länka det vidare, så att det når ut till flera.

Edit: Några timmar efter att jag publicerat den här texten svarade Aurinkomatkat! Läs mitt inlägg om det genom att klicka här!